Ajovoima-akut
CAMEL , KOYOSONIC ja MBAT ajovoima-akut tunnetaan markkinoillamme laadusta johon on voitu luottaa jo vuosien ajan. CAMEL ajovoima-akut tunnetaan mailmanlaajuisesti huippulaadusta. CAMEL akkuvalmistajana on palkittu laite ja autonvalmistajien toimesta useilla laatupalkinnoilla.
Camel on luotettava ja kestävä ajovoima-akku golf autoihin, siivouskoneisiin, henkilönostimiin ja yleensä laitteisiin joissa käyttövoimana sähkö.
Uusi hiili-ligniini lisäaineistus mahdollistaa Camel ajovoima- akuille nopean lataantumisen.
Positiivisten levyjen monikomponenttiseos ja erityinen levyjen koostumus takaa alhaisen itsepurkautumisen ja nopean lataantumisen.
Tarkka prosessinohjaus takaa tuotteen tasalaatuisuuden,
Uudentyyppisen erottimen ansiosta alhainen sisäinen vastus.
Yli 200 laitevalmistajaa on valinnut Camel akun ensiasennusakuksi.
Lajittele Ah
0 - 34 Ah 35 - 69 Ah 70 - 99 Ah 100 - 400 Ah KaikkiAkun max. mitta
170 - 235 mm 236 - 285 mm 286 - 395 mm 396 - 540 mm Kaikki
Näytetään kaikki 2 tulosta
-
Ajovoima-akku12V/70Ah/260x175x220
131,98€
Varastossa
DC24-75
Lisää ostoskoriin -
Ajovoima-akku12V/95Ah/304x173x220
141,82€
Varastossa
DC27-95
Lisää ostoskoriin
Ajovoima-akut ovat syväpurkausakkuja joita käytetään yleensä laitteissa joissa käyttövoima on sähkö tai paikalliskäytössä aurinkosähkö järjestelmissä, vapaa-ajan sovelluksissa ym. Yleisiä käyttökohteita ajovoima-akuille: henkilönostimet, saksilava-nostimet, kuukulkijat, siivouskoneet, vaativat aurinkosähköjärjestelmät ja laitteisiin, joissa ajovoima tuotetaan akusta. Ajovoima-akkuja on erilaisiin käyttötarkoituksiin. Useasti ajovoima-akun valintaan vaikuttaa syklinen kestävyys. Ajovoima-akuissa usein käytettyjä sykli määriä on 400-2000. Ajovoima-akkuja on massa ja putkilevyisenä Viime aikoina on markkinoille tullut erittäin kestäviä Geeli ajovoima-akkuja joissa elektrolyytti on hyytelömäisessä muodossa. Ajovoima-akkujen käyttöikä oikein hoidettuna muodostuu lataus/purkaus kerroista. Ajovoima-akuille maksimaalisen käyttöiän saavuttamiseksi on tärkeätä oikean tyyppinen lataus.
1. Mikä on “syklisen” ja “valmiustilan käytön” ero?
“Cycle Use” – suora virtalähde: Cycle Use – IT voi tarjota virtalähteen sähkötyökaluille ja kannettaville elektronisille tuotteille. Sitä voidaan käyttää myös sykliseen lataamiseen ja purkamiseen, kuten sähkömoottoripyörän tai siivouskoneen käyttöön.
“Valmiustilakäyttö” – varavirta: Valmiustilakäyttöä käytetään pääasiassa hätävirtalähteenä, jotta vältetään äkillisen sähkökatkon aiheuttamat vahingot.
2. Mitä huolenaiheita on käytettäessä Solar-akkuja rinnakkais- tai sarjasarjana?
1). Älä sekoita merkkejä, malleja ja päivämääräkoodeja?
2). Ei erillistä purkausta ja latausta sarjakokoonpanossa.
3). Rinnakkaiskäytössä kiinnitä erityistä huomiota kunkin piirin jänniteeroihin.
4). Jos jänniteero kussakin piirissä on liian suuri, älä lataa/pura rinnan.
5). Kaikkien piirien toimintaympäristön on oltava samanlainen.
3. Kuinka voit tarkistaa akun kapasiteetin?
Eri käyttösovellukset käyttävät erilaisia menetelmiä akun kapasiteetin arvioimiseen. Käyttämällä 20 tunnin tai 10 tunnin nopeutta voit käyttää 0,05 CA:ta tai 0,1 CA:ta akun purkamiseen, kunnes akku saavuttaa 10,25 voltin napajännitteen. Voit sitten laskea ampeeritunnit nähdäksesi, vastaako akku vaatimuksia vai ei.
5 minuutin nopeudella, kuten mallissa HC1221W, voit käyttää 21 wattia/kennopurkaus, kunnes napajännite saavuttaa 9,6 voltin jännitteen, ja mitata sitten purkausaika nähdäksesi, täyttääkö se lopulliset vaatimukset vai ei.
4. Kuinka voidaan muuntaa “wattia (W)” ja “ampeerituntia (Ah)”?
W=I x V = 4I (15 minuutin nopeus) = 2CV = 2V
(esim. HC1217W = 17/4 = 4,25 Ah)
5. Milloin syväpurkausakkua tulisi käyttää?
Deep-cycle-akkuja käytetään, kun 50 % tai enemmän kapasiteetista käytetään jaksoa kohti. Yleisin syväpurkausakkujen käyttö on sovelluksissa, jotka vaativat syvää, toistuvaa tyhjennystä, kuten tehokkaat auton äänentoistojärjestelmät, uistelumoottorit, golfkärryt, sähköpyörätuolit tai matkailuautojen virtalähteet. Yleinen turvallisuus ja korkean suorituskyvyn ajoneuvot ovat muita sovelluksia, jotka vaativat syväakkujen erityisominaisuuksia.
6. Onko syväpurkausakussa “muisti”?
Ei. Syväpurkausakkujen suorituskyky heikkenee ajan myötä, mutta syväkäyttöiset akut eivät kärsi “muistiefektistä”, kuten NiCd-akut kärsivät.
7. Miten akut luokitellaan?
Lyijyakut on mitoitettu tietyssä ajassa annetun kapasiteetin perusteella. Akun arvioimiselle ei ole asetettu alan standardia.
8. Kuinka kauan akku kestää?
Akun suunniteltu käyttöikä vaihtelee huomattavasti muun muassa sen käyttötavan, huollon ja lataustavan sekä lämpötilan mukaan.
9. Pitääkö minun lisätä vettä akkuun?
Ei. Suljetut lyijyakut eivät vaadi veden käyttöä.
10. Mikä määrittää VRLA-akun käyttöiän?
Suljetun lyijyakun käyttöiän määräävät monet tekijät. Näitä ovat lämpötila, syvyys ja purkautumisnopeus sekä latausten ja purkausten lukumäärä (kutsutaan jaksoiksi).
11. Mitä eroa on float- ja syklisovelluksilla?
Kelluva sovellus vaatii akun jatkuvan latauksen ja ajoittain purkautuvan. Jaksosovellukset lataavat ja purkavat akkua säännöllisesti.
12. Vahingoittaako ylilataus akkuja?
YLILATAUS on akkuhuollon tuhoisin elementti. Yleensä veneilijä ei ole tietoinen tämän tapahtumisesta, koska hän uskoo, että hänen laturinsa tai akkulaturi on “automaattinen”. Valitettavasti nämä automaattiset piirit ovat herkkiä jännitepiikkeille, lämmölle, suorille salamaniskuille ja epäsuorille valaistussähkömagneettisille vaikutuksille ja voivat epäonnistua tai muuttaa niiden kalibrointia.
Kun ne epäonnistuvat, ylilataus alkaa vaikuttaa akkuihin. Ylilatauksen aikana liiallinen virta saa akun levyissä olevat oksidit “irtoamaan” ja saostumaan kennon pohjalle ja myös lämmittämään akkua poistaen siten vettä elektrolyytistä. Kun materiaali on poistettu, tämä materiaali (joka edustaa kapasiteettia) ei ole enää aktiivinen akussa. Lisäksi veden häviäminen elektrolyytistä voi paljastaa osia levyistä ja saada altistuneet alueet hapettumaan ja muuttumaan inaktiivisiksi, mikä vähentää lisäkapasiteettia.
Suljetut akut eivät ole immuuneja samoihin sisäisiin tuloksiin, kun ne on ladattu liikaa. Itse asiassa sinetöity
rekombinaatioabsorptio- ja geeliakut ovat erityisen herkkiä ylilataukselle. Kun kosteus on poistettu akusta, sitä ei voi vaihtaa. Ylilatauksen vuoksi vaurioituneita akun osia ei voida palauttaa. Jos latauslaitteen korjaavat säädöt kuitenkin havaitaan ajoissa, ne säästävät akun vahingoittumattoman osan.
Ensimmäisiä merkkejä ylilatauksesta ovat liiallinen veden käyttö akussa, jatkuvasti lämpimät akut tai akun normaalia korkeammat jännitteet laturin vaikutuksen alaisena. Jos epäilet ylilatausta, korjaa se välittömästi.
13. Vahingoittaako liikapurkaus akkuja?
YLIPURKKAUS on ongelma, joka johtuu akun riittämättömästä kapasiteetista, mikä aiheuttaa akkujen ylikuormitusta. Yli 50 %:n syvemmät purkaukset (todellisuudessa selvästi alle 12,0 voltin tai 1 200 ominaispainon) lyhentävät merkittävästi akun käyttöikää lisäämättä käyttökelpoista syklin syvyyttä.
Harvinainen tai riittämätön täydellinen lataus voi myös aiheuttaa ylipurkautumisoireita, joita kutsutaan SULFAATIOINTI. Huolimatta siitä, että latauslaitteet säätelevät takaisin kunnolla, ylipurkautumisoireet näkyvät akun kapasiteetin heikkenemisenä ja normaalia pienempänä ominaispainona. Sulfaatio tapahtuu, kun elektrolyytin rikki yhdistyy levyjen lyijyn kanssa ja muodostaa lyijysulfaattia.
Kun tämä tila muuttuu krooniseksi, merikäyttöiset akkulaturit eivät poista kovettunutta sulfaattia. Sulfatoituminen voidaan yleensä poistaa asianmukaisella desulfaatio- tai tasauslatauksella ulkoisilla manuaalisilla akkulatureilla. Tämän tehtävän suorittamiseksi täytettyjä levyakkuja on ladattava 6-10 ampeerilla. 2,4–2,5 voltilla kennoa kohti, kunnes kaikki kennot kaasuttuvat vapaasti ja niiden ominaispaino palaa täyteen varauspitoisuuteensa.
Suljetut AGM-akut tulee asettaa 2,35 volttiin kennoa kohti ja purkaa sitten 1,75 volttiin kennoa kohti. Tämä prosessi on toistettava, kunnes akun kapasiteetti palautuu. Geeliakut eivät ehkä palaudu. Useimmissa tapauksissa akku voidaan palauttaa käyttöikänsä loppuun. LATAAMINEN Laturien ja kelluvien akkulaturien, mukaan lukien säädellyt valojännitelaturit, on automaattiset ohjaimet, jotka pienentävät latausnopeutta akkujen latautuessa.
On huomioitava, että virran pieneneminen muutamaan ampeeriin latauksen aikana ei tarkoita, että akut olisivat ladattu täyteen. Akkulaturit ovat kolmenlaisia. On manuaalinen tyyppi, nollaustyyppi ja automaattinen kytkintyyppi.
14. Miten voin arvioida akun kunnon ja lataustilan?
Säännölliset akkutarkastukset paljastavat epäsäännöllisyyksiä latausjärjestelmässä ja akuissa. Päämenetelmänä on tutkia akun sähkökemiaa hydrometrisellä elektrolyyttitarkastuksella. Kuten aiemmin mainittiin, tätä tärkeää tutkimusta ei voida suorittaa suljetuilla absorptio- tai geeliakuilla. Pelkästään jännitelukemien tulkinta vaatii kokemusta. Hydrometriset lukemat paljastavat varhaiset varoitukset ylilatauksesta tai purkautumisesta ennen akkujen vaurioitumista.
Lyijyakun varaustilan ja luotettavuuden selviää parhaiten elektrolyytin ominaispainosta, joka mitataan suoraan tavallisella lasikuimulla varustetulla polttimotyyppisellä hydrometrillä. Emme suosittele pallokelluketyyppistä hydrometriä. Ominaispaino on mittayksikkö, jolla määritetään elektrolyytin rikkihappopitoisuus.
Suositeltu täyteen ladattujen meriakkujen ominaispaino on 1,255–1,265 mitattuna 80 ℃:ssa. Yli 0,025 lukemien jakautuminen täyteen ladattujen kennojen välillä osoittaa, että akku saattaa tarvita tasauslatauksen.
Jos tämä tilanne jatkuu, kenno on viallinen ja akku on vaihdettava. Koska veden arvo on 1.000, elektrolyytin ominaispaino 1.260 tarkoittaa, että se on 1.260 kertaa raskaampaa kuin puhdas vesi, kun taas puhtaan väkevän rikkihapon ominaispaino on 1.835.